Tuesday, October 27, 2009

Surat Kiriman Rasmi

Hassan Bin Ali
14 Lorong Ria,
Taman Indah,
81100 Johor Bahru,
Johor
_________________________________________________________________
Ketua Balai,
Balai Polis Taman Segar,
81100 Johor Bahru,
Johor.........................................................15 Oktober 2009

Tuan,

Aduan Tentang Masalah Pendatang Asing di Taman Indah.

MErujuk perkara di atas, saya Hassan Bin Ali, selaku setiausaha persatuan penduduk Taman Indah, ingin membuat aduan mengenai masalah pendatang asing yang begitu ramai menetap di kawasan kami. Kami mendapati kehadiran mereka mendatangkan beberapa masalah dan mengganggu ketenteraman hidup penduduk di kawasan ini.

2.....Untuk makluman pihak tuan, pendatang asing mula bertapak dikawasan kami semenjak beberapa projek pembangunan rumah kedai di sekitar kawasan yang berdekatan dengan Taman Indah iaitu di Taman Damai dan Taman Bahagia. Oleh yang demikian, semakin ramai pendatang tanpa izin mula menduduki pondok-pondok kecil yang disediakan oleh pihak pemaju di sekitar tapak pembinaan dan terdapat segelintir diantara mereka menyewa beramai-ramai di sekitar kawasan kampung ini. Kami khuatir jika pendok-pondok tersebut menjadi sarang kegiatan tidak bermoral seperti perjudian.

3.....Sebelum kedatangan mereka, kehidupan kami amat aman dan selesa. Namun begitu, kehadiran mereka sejak tiga bulan lalu telah merubah kehidupan kami. Sejak akhir-akhir ini, kami banyak mendengar aduan penduduk mengenai ragut dan pecah rumah. Kami mengesyaki bahawa kejadian tersebut melibatkan pendatang asing melalui pertuturan mereka semasa kejadian pecah rumah yang dilaporkan. Pakaian dan kasut yang berada di luar rumah turut hilang sejak kebelakangan ini.

4.....Selain itu, sikap dan moral yang ditunjukkan oleh pendatang asing amat membimbangkan kami. Mereka seringkali dilihat menjalankan kegiatan minum arak dan berdua-duaan antara lelaki dan perempuan sambil bermesra tanpa segan dan silu terhadap penduduk tempatan. Botol-botol dan tin-tin arak sering bergelimpangan di sekitar kawasan tempat tinggal mereka. Kami khuatir tindak-tanduk mereka mempengaruhi kanak-kanak tempatan yang sedang membesar di kawasan kami.

5.....Untuk makluman pihak tuan juga, kami mendapati ramai wanita tempatan di kawasan kami sering diganggu oleh pendatang asing. Sebagai ibu bapa, kami amat bimbang jika anak-anak gadis kami tewas dengan pujukkan pendatang asing dan mula menjalinkan hubungan dengan mereka. Kami juga bimbang akan keselamatan kaum wanita di kawasan kami. Pendatang asing di sini juga tidak menghiraukan teguran dan nasihat kami bahkan pernah terjadi pergaduhan kecil antara pendatang asing dengan penduduk tempatan kerana cuba mengganggu wanita tempatan. Ini jelas bahawa mereka tidak menghormati sensitiviti penduduk tempatan di kawasan kami.

6.....Bukan itu sahaja, pendatang asing di sekitar kawasan ini juga pernah bergaduh dikalangan mereka sendiri dan melibatkan senjata tajam, besi dan kayu. Kami khuatir jika perkara ini dibiarkan berlarutan akan melibatkan kecederaan dan korban nyawa samada di kalangan pendatang asing mahupun penduduk tempatan. Kami juga tidak pasti samada pendatang asing yang berada di kawasan ini adalah pendatang tanpa izin atau tidak. Kami berharap agar pihak tuan dapat membuat siasatan terperinci mengenai hal ini.

Kami juga berharap agar pihak tuan dapat membuat tindakan segera bagi menyelesaikan masalah-masalah yang sedang kami hadapi kini. Segala tindakan daripada pihak tuan kami dahulukan dengan ucapan terima kasih.

Yang Benar,

Hassan
(Hassan Bin Ali)
Setiausaha Persatuan Penduduk Taman Indah.

Oleh Pn. Jijin

1 comment: